Thursday, January 19, 2012

* Soo Good! *

Assalaam alaykom sisters... pernahkah anda menghadapi situasi rakan2 wanita lain yang akan berkata2 mengenai anda? Apakah reaksi anda bila mendengar cerita mengenai anda? Akan diterima secara positif atau negatif? Mungkin bergantung kepada intisarinya bukan? hmm. hubby Moose sentiasa mengingatkan wifeynya agar tidak berkumpul beramai2 bercakap2 tentang orang lain. Itu mungkin akan terjadinya fitnah atau secara tidak sengaja acara mengumpat akan berlaku. Apa dosa apabila kita mengumpat orang lain? Satu caranya kita harus meminta maaf dari orang tersebut kerna ALLAH swt sendiri tidak bisa memaafkan kita jika fitnah atau umpatan itu berlaku.. Nau'zubillah min zalik.

hubby Moose selalu juga berkata wifeynya seorang yang degil. Benar! Sedikit degil apabila mahu sahaja mencuba apa sahaja... mahu sahaja membuat semuanya. Dan pabila tiba2 mendengar so called 'rungutan' dari rakan2 wanita adalah sedikit hampa. Bolehkah kita wahai wanita berkata sesuatu yang positif berbanding negatif? Kenapakah wanita sering kali suka memikirkan perkara negatif dan gemar menjaja cerita? Saya secara peribadi lebih suka bersahabat dengan rakan lelaki yang lebih bersikap terbuka. Tidak hanya terkongkong dalam kelompok seperti tempurung kelapa. Saya lebih gemar jika anda wahai wanita datang bertemu muka dan mengenali saya secara dekat daripada mereka cerita.

Maaf!!! Saya sedikit lantang... jika saya mengenali anda wahai wanita dan jika saya bisa berkata janganlah kita hanya mahu menjatuhkan sesama kita..sesama bangsa..sesama seagama. Sebenarnya saya kerap kali mendengar rungutan yang sama seperti dialog standard wanita "DIA lagi, tiada orang lain-kah?". Apakah yang tersurat? atau apa yang tersirat di hati sebaliknya? Kenapa ya harus dialog begitu yang keluar dari bibir wahai wanita? hmm. think!

Dan benar seperti kata insan terchenta, wifeynya degil! Tinggi risiko untuk saya berada dalam kelompok dialog wahai wanita? Namun saya harus membuktikan bahwa saya layak untuk berada di tempat sebegitu dengan segala kerahan tenaga, komitmen dan usaha yang telah saya berikan. Percayalah wahai wanita.... Mengumpat rakan lain tidak akan membina karier tetapi anda akan dilihat sebagai wanita kolot yang pandai berkata2 tanpa tindakan sewajarnya.

Pedulikan apa yang wahai wanita berkata2...selagi berada di landasan yang benar, selagi saya tahu kaki berpijak pada paksi nyata, selagi saya tidak menyusahkan sesiapa... saya akan terus mengukir senyuman

Terima kasih wahai wanita dengan sedikit 'rungutan', saya akan terus membangun dengan semangat baru dengan suntikan warna kegemaran yang baru untuk membakarkan jiwa..So good bila mendapat tahu terdapat maklumbalas mengenai kerjaya saya. hiks.

"Siapa Cyana?" owh... saya hanyalah wanita seperti anda. Masih tetap sama dan setia dengan kerjaya saya. ..mrs Cyana yang gemarkan keamanan, yang gemarkan warna hitam, yang gemar berceloteh tanpa henti, yang berjalan laju2 seperti lipas, yang gemar mengambil gambo sendiri, yang gemar tersenyum tanpa kata... kerna kurang berkata2 adalah lebih baik kerna setiap perkataan itu mencerminkan peribadi diri anda. Think Again! Cuba-lah satu hari anda berani seperti saya mengambil gambo dengan senyuman! Lebih baik dari memberi 'rungutan' tentang wanita lain bukan? May ALLAH protect us from that!! PEACE sisters!

4 comments:

  1. well cyana,

    as a human being i dont think we can easily accept bila ada orang kata kita..Betul tak.. Even me. But i tak protest depan2. lahh diam dan muhasabah diri..

    ReplyDelete
  2. Salam Cyana...

    satu lagi tentang Cyana (tapi ini bukan kakcik yang kata, En. G yang kata) : suka bawa beg banyak2 - silang sana, silang sini - tak padan dengan badan yang kecik! hehehe...

    ReplyDelete
  3. Kak Yan... sama2 kita mendoakan agar mereka2 itu muhasabah diri. Ameen.

    ReplyDelete
  4. Kakcik...hahaha nak ketawa dulu. trademark tu suka beg beso, pening En G tgk anak buah dier beg keliling pinggang. hehe.

    ReplyDelete