Monday, October 31, 2011

* Cyana && Lens *

Assalaam alaykom brothers and sisters... rasanya sudah lama juga tidak bercerita tentang fotografi. Terasanya semakin lama semakin malas mahu mengendong beg melebihi 6 kg berat jika membawa mrD7 berekreasi. Maka kesudahannya saya lebih gemar membawa mr D7 bersama pasangannya Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8 D a.k.a potrait lens. 50mm adalah lens kegemaran saya memandangkan sharpness, speed and of course the Bokeh. hehe.

Seingat saya pertama kali mencuba 50mm ketika merakam potrait lil' Nabihah yang ketika itu masih bayi lagi. Ketika itu juga 50mm digabungkan bersama my D60. Maka hasilnya agak mengecewakan memandangkan tak bisa auto-focus dengan baik. Kemudiannya terdetik rasa 'tak bestnya lens nie".. huhu. Tetapi pernahkah anda terjerumus dalam situasi mulanya 'tak suka', akhirnya yang tidak suka itulah menjadi best ever friend atau dalam kata mudah jatuh cinta bukan pandang pertama. ahaks!

Sama seperti apa yang berlaku kepada saya. Kini saya lebih menghargai 50mm. Jika ditanya ianya dalam kategori 'MUST have ITEM' ya! Pernah suatu ketika saya hanya membawa 50mm... dan dari ketika itulah makin cinta semakin sayang pada 50mm. owh.. jika dapat f1.4 or f1.2 mungkin bokehnya lebih nyummy.. hiks. Kini saya lebih banyak masa dengan 50mm dalam apa juga gambo kecuali gambo permandangan luas atau gambo group photo yang sama. Yang lain bisa sahaja memetik dari 50mm. Benar kata hubby Moose, lens memainkan peranan penting selain mata shooternya. hehe.

my dear 50mm f1.8.

Maka tidak hairan jika saya menyukai gambo seperti di atas.
Fokus pada 50mm and get bokeh! hehe

owh satu lagi faktorya, size 50mm seberat 155g... muat sahaja jika dimasukkan dalam beg. {sebab itu juga mrs Cyana perlu beg yang lebih besar.. hehe}.

ATAU wifey Cyana tidak serajin hubby Moose sekali outin' 5 lens...
saya cukup maksima 2 lens sahaja... one wide one potrait. hehe

2 comments:

  1. salam kenal...

    saya pun ada lens potrait ni, tapi kurang tahu penggunaannya...masih belajar lagi...dan saya pakai nikon pun yg biasa punya...
    harap sis boleh ajar saya..

    terus follow sini...

    ReplyDelete
  2. Salam Wahida... nice knowing you. Bley jek kita jumpa outing. InshaAllah.

    ReplyDelete