Sunday, March 27, 2011

* Kecantikan Hakiki *

Assalaam alaykom sisters... bersiaran dari bengkel kecantikan untuk hari seterusnya. Hari kedua... sesi pertama mengenali bentuk badan, adakah ruler, apple, pear, hour glass dan sebagainya. erm.. let me see? Apa bentuk badan saya? hehe. Jika dilihat dari carta jelas menunjukkan segitiga iaitu besar di bahagian abdomen. Setelah mendapat penjelasan dari Pn Melor, beliau menyatakan badan saya ruler triangle.. grrrr!!! sik da shape tuh!!! huuhu. Then we all diberi peluang menjadi pereka fesyen. Masing-masing melukis pakaian impian. {adush! lupa amik gmbo pulak} As for me, saya kepingin mahu menyarung blause bersama A-Line long skirt, with thin belt. {iskh... hari2 tengok dekat cermin Gaps tiap2 hari.. huhu} owh... hasilnya 5 helai baju yang dilukis...Bak kata Pn Melor, nafsu wanita ada SEMBILAN.. ermm... nak beli baju, kasut, parfum, langsir, make up, sofa dan bla2x. {otak sangat aktif berfikir.. hehe}

Selepas sesi menerangkan pakaian idaman, Pn Melor sendiri yang memberi komen sama ada bersesuaian atau tidak. {grr... lupa mau amik gmbo full dress.. huhu} erm... tapi komen Pn Melor tentang pakaian saya pada hari berkenaan, saya perlu mengemaskan shayla yang terjuntai2 di bahagian depan dada... dan seluar perlu lebih kecil di bahagian kaki kerna sudah memakai dress. Katanya lagi saya lebih kepada jenis Ranggi! owh really? Kerna kelihatan saya memakai bangle. BTW... mungkin itu adalah imej yang dibawa. Saya senang berpakaian simple tetapi harus membawa imej yang tersendiri. Overall dapat markah 80% tentang pakaian semasa. {thank you hubby Moose yang juga pengkritik fesyen saya.. hehe.}

BTW Pn Melor juga berasal dari Penang. {orang kampung rupanya}. Sesi tengahari...we all diberi penerangan tentang warna ton yang bersesuaian dengan warna kulit. owh... jom layan gmbo... :)

mrs Sue... kulit putih mudah masuk dengan semua warna

demonstrasi untuk kulit sawo matang

then demonstrasi pemilihan hijab yang bersesuaian dengan bentuk muka. Okay.. mrs Cyana mengenakan hijab bertulang di bahagian tepi... tapi design awningnya kurang menarik. Nampak seperti warga jawo jek... huhu.

then mrs Cyana mengenakan hijab yang kini popular di Malaysia.. Pinky me? hehe

owh... ala2 penyanyi tersohor negara... grrrr!!!!!

mrs Karma dengan hijab ekin namanya.

sesi berposin' di meja..hehe. btw masa nie, we all diberi tugasan merekabentuk hijab

adush... tak jelas pula gmbo lukisan tu.
Perlu besarkan gmbo jika mahu lihat dengan lebih jelas.

rekaan hijab esklusif dengan perincian manik dan labuci

kumpulan nie mereka shawl yang dengan pelbagai corak

mrs Noresah.... pelukis untuk kumpulan saya. Berbakat sungguh!

similar macam saya tak? hehe

sesi penerangan oleh cik puan cakap non-stop! ahaks. Sempat lagi berkongsi cerita mengenai sejarah saya mengenakan hijab, dan beberapa tips yang bisa dikongsi bersama. hehe.
Rekaan hijab kumpulan saya diberi nama Citra Sari. Menggabungkan hijab ala2 ekin mempunyai awning keras dan digabungkan dengan shayla. Sesuai digayakan untuk ke dinner. Sebab saya menggabungkan hijab lycra di dalam adalah kerna shayla menggunakan sifon yang nipis. Dengan adanya hijab nie, tak perlu lagi memakai anak yang berasingan di bahagian dalam. {wahhh!!! macam nak jual pula.. hehe}

ahli kumpulan in POSE. owh.. tengahari terus bertukar gaya shayla..
nampak lebih kemas bukan? ditambah dengan heels 3 inci!!!! {lety kaki den pose2 tu.. ahaks}

miss Shaniza with mrs Melor

mrs Cyana and mrs Melor
BTW this is my current favourite style. Lebih selesa dengan dress with inner.
Inner mudah dipadankan dengan pelbagai color hijab.

and group photo

POSE kenangan sebelum berpisah

Ladiesssss.... ayuh free style!!!!

Terima Kasih kepada Pn Melor yang tidak lokek berkongis ilmu bagi pembangunan wanita amnya. Semua ilmu yang dikongsi akan kami praktik dan manfaatkan... InshaAllah. Semoga peserta pulang dengan ilmu di dada. Jangan hanya cantik luaran sahaja. penting cantik dalaman... Bersihkan hati, jauhi sifat malas, dendam dan iri hati... pastinya hari2 mendatang akan lebih menceriakan. Kecantikan dalaman adalah hakiki..dengan doa dan syukur di atas anugerah ALLAH swt, kita harus menjadi wanita yang berdiri teguh dan berjasa kepada diri, keluarga, bangsa, negara dan agama.

No comments:

Post a Comment