Thursday, February 4, 2010

* masa menilai Prestasi *

Assalaam alaykom... memulakan pagi yang cerah nie dengan penuh hati gembira kerna ditemani insan terchenta bersama2 mengharungi kesesakan lalulintas di federal highway seperti biasa. btw..tajuk dan gmbo tiada kaitan ya... hehe. Tugasan pertama pagi nie adalah mengisi borang maya Sistem Pernilaian Prestasi. Ianya merupakan sistem baru menggantikan kaedah manual lama iaitu borang SPEKTRA.

Diringkaskan cerita Sistem Penilaian Prestasi(SPP) ini adalah sistem KPI yang akan menilai hasil kerja pegawai2 dinilai yang berkhidmat di organisasi ini. Majoriti mana2 organisasi akan mempunyai sistem pernilaiannya sendiri, mungkin nama & kaedah yang berbeza sahaja. Oleh itu setiap tahun setiap dari pegawai dinilai iaitu saya salah seorang darinya akan menimbang kembali prestasi tahunan yang lalu...malah sistem ini juga digunakan untuk pemberian insentif atau bonus tahunan kepada pekerja. Dan jika dirumuskan saya sendiri berasa tahap kerja saya hanyalah 60%, tetapi alhamdullillah masih bisa memenuhi SPP dengan pengisian kerja. Saya juga amat beruntung kerna sepanjang saya disini tahap kesibukan saya bekerja hanyalah sesekali sekala bukanlah secara rutin setiap hari. Saya sentiasa memegang kata2 kerja adalah amanah.. kita harus meningkatkan prestasi diri setiap hari, dan tak mungkin juga saya mahu berada di takok yang sama. hmm

Apa yang mahu diulas disini adalah sejauh manakah keberkesanan sistem prestasi ini. Mungkin sesetengah organisasi sememangnya mempraktikkan dengan kaedah yang betul. Dan sepanjang saya berada disini, apa yang dilihat adalah mengisi markah prestasi adalah wajib...tetapi tiada ketulusan dalam segi permarkahannya. Benar kata mr Manager Human Capital yang memberi penerangan serba sedikit tentang SPP. Selama ini graf prestasi pekerja adalah extraordinary melebihi prestasi syarikat. Jika benar graf itu dirujuk maka setiap pekerja adalah sangat bagus dan komited. hmm.

Dengan wujudnya SPP, diharapkan graf prestasi pekerja terhasil adalah moderate dan releven dengan keadaan sebenar. Maaf jika saya bersuara lantang bagi isu ini.. kerna SPP ini harus dilihat sebagai alat pengukur prestasi pekerja bukanlah hanya boneka semata-mata. Kerna apa yang berlaku selama ini hanyalah pernilaian yang sia2... ringkasnya pegawai dinilai isi suka hati sahaja. Saya berkata begitu kerna apa yang dilihat situasinya adalah agihan kerja adalah tiada keseimbangan.

Jika benar graf prestasi yang extraordinary itu wujud maka hasil sepatutnya seorang pekerja bisa multitasking, sangat komited, sangat bagus dalam kerjanya... dipihak organisasi pula tak perlulah mempunyai seramai mungkin pekerja kerna pekerja yang sedia ada sudah benar2 multitasking... tetapi hakikatnya ini tidak berlaku. Kebanyakan hanya menyiapkan kerja sambil lewa, kebanyakan pekerja hanya memenuhi waktu bekerja dan senang cerita bak kata cik boss saya... ramai pekerja yang tiada inisiatif bekerja. Kesannya akan berlaku kepada pekerja2 baru yang hanya akan mengikut trend semasa pekerja yang sedia ada. hmm... Kerna organisasi ini amatlah baik hati tidak pernah menimbang semak pekerja2nya. Harapan baru di permulaan tahun baru juga agar SPP bisa menghasilkan graf yang menunjukkan prestasi sebenar agar tiada penindasan yang berlaku di kalangan pegawai dinilainya. InshaAllah.

No comments:

Post a Comment