Thursday, January 7, 2010

* SedekadKU yang LALU... *

Assalaam alaykom sisters & brothers... as requested by GGO's chairman Kenanga yang mahukan report a.k.a cerita ahli sepanjang sedekad yang lalu iaitu bersamaan dengan 10 tahun. Ini adalah esklusif entry buat saya... jarang juga menceritakan sejarah2 silam. Apa yang penting, yang baik jadikan teladan yang buruk biarlah dijauhkan.

a lil' warnin' here... entry with long story tetapi cerita saya disertakan oleh gambo2 yang masih utuh berada in my lil' Achive. Seringkas yang mungkin cuba diolahkan... namun sejarah pastinya tetap terpahat di dada. Masih ingat lagi, jejak kaki ke tingkatan satu sahaja..sudah mula belajar subjek sejarah.. adush! susahnya nak menghafal faktakan? Peliknya semasa zaman SPM.. subjek sejarah saya lebih baik dari core subjek yang lain. {owh.. baru perasan yang saya lebih baik dalam hafalan.. abis sebijik2 hafal.. hehe}

* year 2000 to 2001 *

Okay..sejarah sedekad saya bermula di tahun 2000. erm ketika itu saya berumur 21 tahun dan berada di tahun akhir di Cosmopoint cawangan Sungai Petani, Kedah. kerna SPM yang kurang memberangsangkan seperti miss HSM juga, alternatif saya belajar di Cosmo jurusan Diploma in IT(Sofware Technology).


inilah bangunan Cosmopoint SP yang berwarna warni...
hakikatnya fasiliti lebih bagus dari MSU. hmm.

Ingat lagi semasa di hari terakhir 1999, masa tu sangat popular dengan isu bug system.. almaklumlah semua nervous nak menempuh dekad yang baru. Ketika di penghujung abad itu, saya bertemu dengan cinta pertama....namun jodoh tak lama, gagal setelah 3 tahun bercinta. {kenapa? biarlah sejarah hitam itu menjadi milik saya... yang pasti saya seorang yang setia. enough!}. Maka saya ke Konvokesyen di Pusat Islam Kuala Lumpur, dalam keadaan duka {baru lepas breakup la katakan}. Namun perkara terbaik yang saya lakukan adalah menggembirakan hati kedua orang tua.. ABAH & MAMA!!!!! kerna saya dianugerahkan Anugerah Bestari diatas pencapaian saya. {ermm.. paling teruk subjek saya adalah B-), mungkin ini adalah anugerahNYA diatas kesabaran saya menempuh hari2 yang begitu mencabar. Saya seperti baru mengenal dunia.. jatuh & bangun semula. Alhamdullillah semuanya dapat ditempuhi dengan tenang.


TERIMA KASIH buat KELUARGA yang sentiasa memberi sokongan & dorongan.

{btw.. hubby Moose juga adalah pelajar Cosmopoint cawangan Klang. we all konvo pada hari yang sama di tempat yang sama... erm.. mungkin itu clue jodoh saya. hiks}

* year 2001 to 2003 *

Berbalik cerita duka di tahun 2001.. makanya saya memutuskan tidak menerima tawaran MMU. {keputusan yang kurang bijak, i guess!..huhu}. Maka saya mendapat tawaran kerja di IP Softcom.. owh bekerja di manufacturin' area... sangat mencabar. tiada masa rehat namun pendapatan yang lumayan.. hehe. Namun pengalaman bekerja dengan syarikat2 ternama seperti Microsoft dan Apriso amatlah berharga. btw.. ketika ini badan amatlah kurus seperti JLO kononnya idola. hehe. {adush! bila nak kurus kembali nie? wink wink}

Cerita cinta saya kembali berputik dengan cinta hati pertama.. {adush!!! keputusan yang kurang bijak sekali lagi}. benar kata "Cinta bisa membutakan mata"...grrrrr!!!! bagi saya membutakan mata hati itulah yang lebih parah. huhu.

Dan kerna impian ABAH untuk saya terus menyambung belajar.. maka saya menerima tawaran dari KUTPM, Shah Alam... yang kini MSU. erm.. buat pertama kalinya saya keluar dari Pearl of Island berjauhan dengan keluarga.. hmm.. {nangis!!!} Serombongan keluarga ke Shah Alam menghantar saya.. ketika itu we all bermalam di Intekma. Tetapi sekali lagi saya dilanda kegagalan bercinta..ya BENAR!!! dia bukanlah jodoh saya. Namun saya AMAT BERSYUKUR!! Pahit manis pengalaman hidup mendewasakan saya.

{owh.. ketika itu, tersesat mencari Intekma selama 2 jam... pusing2 jek. sekarang nie, setiap pagi itu laluan saya ke opis.. clue lagi.. hubby Moose tinggal berdekatan Intekma.. kalo dah kenal masa tu... sure saya tak sesat kan?}

* year 2003 to 2006

tahun dimana saya belajar di MSU dalam jurusan Degree in IT (major Software Engineering). owh.. tahun pertama hinggalah ke tahun akhir saya setia bersama Kenanga dan Kemboja, bersama beberapa rakan yang lain. maaf ya rakan2 wanita, saya lebih banyak bergaul dengan rakan2 lelaki. {mungkin kerna masa zaman kerja, banyak staff lelaki berbanding wanita..relevenkah alasan itu? hehe}. Ketika inilah bertemu Kenanga atau leby popular dengan nama Carey.. {mata sentiasa bercelak hitam.. datang kelas ON-TIME, memakai boots!}

owh... jika diceritakan sejarahnya pahit ditimbang sama rata dengan manis. Namun biarlah yang manis dihati saya. hehe. Ringkasnya yang manis...saya berjumpa CINTA hati. pahitnya saya kehilangan "Blackie"!!!. Alkisah "Blackie" hanyalah sebuah kereta, tetapi di situlah tempat saya melinangkan airmata ketika berduka. Asalnya berwarna silver kemudian saya transformkan menjadi black metallic.. dan menambahkan pelbagai aksesori agar nampk sporty, fun & happy seperti saya. {senang cerita.. kalo sekali pandang, mmg tak akan agak cik driver adalah seorang WANITA yang single ketika itu.. hiks}. Sememangnya saya amat sayangkan "Blackie" kerna disitulah saya nampak hasil titik peluh sendiri tanpa meminta bantuan sesiapa.


Nov 2006, disaat2 akhir "Blackie" sebelum terus lenyap dari pandangan mata. Cedera & sedihnya saya tidak lagi mampu untuk mencantikkannya seperti dahulu. {student la katakan}

yang ini di bilik rumah yg kedua di TTDI Jaya. hehe.

sejarah saya sepanjang bergelar student juga... Saya paling banyak pindah rumah.. tak silap, sepanjang 4 tahun, hampir 5 buah rumah di serata Shah Alam saya jelajah. Sebabnya adalah berbeza.. dan mungkin juga kerna saya pentingkan keselesaan. hmm. {owh..sedikit cerewet juga}

owh.. tahun 2004, saya berjumpa CINTA hati berdot dimata kiri.. hahaha.
itu birthmark hubby Moose ya.

clue jodoh baru saya perasan...hari pertama hubby Moose mendaftar di MSU saya sudah melihatnya{tanpa feelin' ya}. erm mudah sahaja nak mengenali beliau.. sentiasa bertiga, dan dalam kumpulan tu hubby Moose yang paling tinggi & bersuara besar. Hinggakan we all menggelarnya "Sore Beso". {maaf masa tu tak tau nama lagi... tak berkenalan pun lagi. ahaks}

ini gambar PERTAMA yang saya terima. hubby Moose savekan dalm pendrive yang dipinjamkan kepadanya. {jiwang dalam diam rupenya}. Masa tu, saya excited dapat gmbo {nak minta segan} and then dapat lagu lagi.. first tyme dengar lagu "Hitorie"... ggggrrrrr!!!!! serupa bermimpi tidak percaya. opps!!!! dari pengamatan saya, ramai kenalan yang TIDAK akan percaya hubby Moose bisa menyanyi. {betul tak Kenanga?}

{betulkan hubby Moose yang paling tinggi. hehe}

hubby Moose on stage! xoxoxo

kenangan terindah bersama2 hubby Moose dalam group Art yang sama. perform PGL owh.. bukan PGL Tiara Kenanga ya. yang ini Puteri Gunung Ledang, tarian Asmaradana. credit to miss TA yang gigih mengajar we all yang serupa kayu menari.. haha. Kerna itu, lagu tema PGL "Cinta Sakti" menjadi lagu tema Pre-Weddin' video saya. {promote sket}


Tahun 2005, sekali lagi sekumpulan bersama hubby Moose, kali ini tema hasil cipta kreatif yang mana mr Chairman adalah Kenanga. dan saya selaku SU sentiasa setia menjalankan tugas2 mengarang proposal, print, submit. hehe.

we all menghasilkan Penang Bridge dari tin2 kosong!

siap ada jalan raya & mini cars lagik.

juga KL Tower yang lebih tinggi replikanya dari hubby Moose..

geng bergambo...mr Zuhry, mr Agil, Mr Apek & mr tak tau nama. terselit hubby Moose juga. hehe. tema group Orange+White! owh.. terpaksa saya memakai color seterang ini. mr Chairman tiada bergmbo kerna sibuk menguruskan pengunjung kot. hahaha.

* year 2006

erm.. di tahun2 terakhir.. cepat jek masa berlalu. Final semester hanya satu subjek sahaja. Sekali lagi we all success menguruskan event "The IT COPS". banyak juga info yang dapat.. hasilnya mr lecturer wajah tersenyum.. hehe.

jejaka2 diakhir semester... SPOTTED!!!! jejaka berbaju kotak!

erm.. waktu ini di menetap di Braunfield.. masih peralatan yang sama. hanya penambahan baju kot. jodoh bersama teman serumah tidak lama.. kerna tinggal berdua, maka jika seorang keluar.. harus keluar bersama. hehe.

btw.. ini gmbo kenangan saya ketika cubaan berhijab. mungkin bagi yang mengikuti perkembangan saya, Alhamdullillah cubaan ini menjadi NYATA. {and deeply thanks to ALL yang sentiasa support, yang selalu memberi bimbingan dan tunjuk ajar.. juga buat rakan2 yang memahami.. agar gmbo di zaman gelap saya biarlah hanya berada di achive ANDA. thank you very much}

inilah rumah terakhir yang saya pindah iaitu menetap bersama Mrs Manjalara iaitu di Sekyen 7. Akhirnya rumah itu menjadi kenangan dalam diari saya.

juga tahun saya mendapat pengganti...saya namakan "Blackie" juga.
Big thanks to ABAH & MAMA atas hadiah ini!!!!!!

juga 2006 tahun HIJRAH saya!!!! Alhamdullillah.
hubby Moose sibuk dengan pembikinan dokumentari "Life of Graphic Designer" untuk final projectnya. Ini adalah video pertama beliau. Gmbo diatas adalah self-potrait dari hp saja.. tapi posin' tetap posin'.. ahaks. {tripod comel jek}

* year 2007

diawal tahun 2007, saya bersama kenanga, kemboja dan teman2 yang lain praktikal di PELLSB, Twin Tower 2 Petronas KLCC. Pengalaman setiap pagi berada di stesen komuter Padang Jawa seawal jam 6am.. waktu pulang pasti akan bersama Kenanga...teman tren saya. {tq Carey!!!}

dan setiap pagi juga akan bergmbo.. hiks.

gmbo kenangan di minggu terakhir.
{baju fav nie.. tak muat sudah.. sob sob}

bersama mr Zuhry, mr Chairman & Kemboja
{masa nie baru saya mula rapat dengan Kemboja}

spotted!!!! mr chairman & kemboja sentiasa bersama... teman seperjuangan katakan.

saya dapat ANAK!!!! owh.. anak saudara pertama... lil' Putra Aiman Rizalman Johari
{aunty dress up seperti Indon ketika bekerja di Joe Cafe.. haha}

tyme aunty glamor.. hiks!! bersama salah seorang lecturer yang umurnya sebaya. pergi Alumni hitea glamour la sket.. tema joys & jeans.

di salah satu organisasi terbesar di Malaysia... hubby Moose teman saya ke temuduga. Namun bukan rezeki saya disitu. yang penting pengalaman semasa proses temuduga kan? mana tau rezeki di masa hadapan.. inshaAllah.

bersama hubby Moose join koir. ehem.. ehem.. suara mungkin tidak semerdu miss HSM, tidak juga pandai harmoni seperti hubby Moose.. kategori boleh bernyanyi menghiburkan hati sahaja. hehe. {yang penting masuk TV..opps!}

finally, saya mendapat kerja di syarikat Beras ini. Boss masukkan saya di Development & Conversion Team..{grr..mula apa tu?}, under project. tapi sangat happy.. walau kerja siang malam berdrama swasta menitis airmata... pengalaman itu sangat indah.. rindu sangat!!!

Ketika inilah saya bertemu miss Kantan dan miss HSM... harap2 persahabatan kita terus berkekalan. {rakan posin' juga sebenarnya.. hehe}

* year 2008

tahun yang paling bermakna buat saya. Semuanya berlaku pantas tanpa di duga. kerna tahun 2008 merupakan tahun KAWEN saya. Majlis merisik yang terus bertukar BERTUNANG sememangnya sangat sempoi di rumah sewa saya di seksyen 7 saja. Kemudian dalam jangka masa yang singkat terus berkahwin, struggle juga mencari kewangan untuk kawen. Tapi percayalah REZEKI ada dimana2.

happy sangat GGO turut hadir memeriahkan suasana.

my Engagement day on February 2008, sangat ringkas... memakai baju yang sedia ada.. dan itu kali pertama & terakhir saya memakainya {skrg sudah ketat..opps!}. Mini pelamin spaceship, hantaran, makeup semuanya dibuat sendiri...Big thanks to MAMA yang menyediakan makanan, & kepada IBU yang meminjamkan gelas & pinggan.. {rumah sewa manala ada pinggan2 kan}. dan tidak lupa juga buat miss HSM & miss Kantan yang membantu saya membuat hantaran {1st tyme buatkan?}, mrs Manja yang sentiasa memastikan rumah dalam keadaan tip top, dan Kenanga yang datang bersama cameranya. hehe. owh.. first tyme juga bertemu dengan cik tunang HSM, abang soljer.

March 2008 menyaksikan gelombang politik negara. Saya turut serta berkempen & mengumpul pengalaman di Kuala Selangor. hehe

di majlis Konvokesyen hubby Moose di PWTC

bersama IBU yang memakaikan TOPI itu kepada saya. btw, saya masih sedy kerna tidak turut serta dalam majlis Konvokesyen bersama teman2 yang lain. Sebabnya saya AMAT kecewa dengan CGPA yang terakhir yang puan lecturer berikan. Cukup sekadar nyatakan saya adalah mangsa keadaan. Mendapat B untuk subjek 6 jam kredit adalah besar impaknya PUAN!!!!! {I'm deserved to get A- atleast}. Bukan saya tidak bersyukur namun saya berhak untuk sesuatu yang lebih baik atas hasil usaha sendiri. hmm.. {sedikit emosi untuk topik ini}.


5hb Julai 2008, saya bergelar ISTERI kepada MUS'AB AL-KHAIR DZULKEFLY.
Semoga ALLAH mencucuri rahmat buat keluarga kami.

jeng3x. pertama kali saya melihat hubby Moose handsome bergaya.. ahaks!
{mrs murni, sila ketawa perlahan2 okay.. hehe}

erm.. tanggungjawab dipikul terasa AMATlah berat.

bersama sebahagian GGO. {erm Kenanga & Kemboja otw tyme nie}

GGO tertubuh.. tarikhnya biarlah diambil 1st Julai 2008. setuju?

{masing2 diberi tugas, mrs Manjalara,Kenanga,Kemboja penyambut tetamu merangkap coordinator... miss HSM & miss TA emcees of the day.. miss Kantan selaku OP tidak berbayar.. oppss!!!}

GGO di pelamin Sanplawer... RAWK!!!!

GGO di majlis bertandang saya di Shah Alam,
miss Kantan tukang ambil gmbo sekali lagi.. hiks!
Big thanks to GGO! luv you all!

hari pertama bersama d60, hadiah yang lama2 dinanti2.

* year 2009

tahun pembelajaran saya menjadi seseorang yang lebih baik dari hari sebelumnya. InshaAllah.

lurve this piece! muahx hubby Moose!

erm.. hubby Moose full tyme menguruskan 1stVerse merangkap OP, OV & Editor.

erm.. di awal hari2 saya bersama mr Nik D90... POSE!!!

* year 2010

Harapan saya seperti semua yang menyimpan azam untuk terus berjaya & berjaya juga bisa melakukan sesuatu yang lebih baik dan lebih manfaat kepada diri, keluarga & negara.

Saya masih lagi di syarikat Beras sebagai System Admin merangkap mrs Security.
Sesekali diberi tugasan PMO seperti functional design & tester, serta project management.
Seperti saya katakan.. pengalaman itu cukup bermakna!!!

terkini...saya yang semakin berjaya membina lemak2.. ahaks!
masih BERDUA belum BERTIGA yer. Doakan kami mendapat cahayamata. InshaAllah.

dan sentiasa bersama CINTA hati saya menerajui 1stVerse, juga bersama2 membentuk keluarga yang bahagia.

Sekian. Mohon maaf dari saya sekiranya sepanjang sedekad ini terdapat kesalahan2 saya. Saya hanya insan lemah yang banyak juga kekurangan zahirnya. Ini merupakan entry yang dihasilkan tanpa ada niat utk menyakiti atau mengguriskan hati sesiapa.

p.s: kualiti gambo adalah berbeza2, maaf yer... :)

7 comments:

  1. nape plak nak gelak? mmg btol pon handsome dan bergaya time tuh.. hehehe!

    ReplyDelete
  2. wahhh.. komen positif ka pura2? hiks

    ReplyDelete
  3. hahaha

    tp agak celaru..sila wat sususan taun yg betul...:P

    ReplyDelete
  4. insyaALLAH kak....i'll pray that you will be curdling your own little one this year....

    jom pray together-gether..... ;p

    ReplyDelete
  5. baju kotak tu bagi tuah kat si pemakai..membikin si pemakai cute,macho dan ranggi!

    ReplyDelete
  6. lupain lagi....Amirul Adha suke giller tgk uol peform asmaradana tu...sampai jatuh kursi!akaq bajet sbb ado si Yan ambot meggi tu kot noh!

    ReplyDelete
  7. aiyyooo lengkap dan padat!! neway love uolll, takde korang aku kesunyiann.. hahahaha

    ReplyDelete