Thursday, December 17, 2009

* my BLURRRR day *

Salaam... blurry me? well..i'm not the only one. dalam 10 orang yang datang hanya seorang yg faham..dan orang yang faham itu adalah orang yang request trainin' nie.. grrrr!! YES! i'm talkin' about my last week trainin'....the "Science 2.0 Mastery Training". Mula mcm excited, tapi tertanya2 kenapa ade "science" disitu? dan refer to the name list given, 4 orang peserta adalah staff dari lab. erm.. diagram itu adalah sekadar gambar hiasan.

then mr Trainer pula SENGAJA datang pukul 10am.. and he said, semlm saya datang pukul 9am iaitu pd 9 Dec 2009 dan hari ini saya datang pukul 10am disebabkan hari ini 10 Dec 2009. Soalannya "Kenapa saya SENGAJA datang at 10am".... jawab saya dalam hati "ohh.. hari nie kan 10hb, semalam 9hb. {tapi awak telah membazirkan masa saya... luckily buat kat opis jek}. Dan jawabnya dikaitkan dgn sifat 20, dan kononnya waktu datangnya adalah dipermulaan hari. jika kelas bermula jam 9am... itu bermakna kita bermula di akhir waktu. adush! masalahnya di awal kelas, mr Trainer berkata "Rata2 hanya 2 jam pertama sahaja orang akan mengambil perhatian, tapi kelas ini bagus semua tumpu perhatian tak seperti kelas semalam... kebanyakan sibuk surfin' tapi sebenarnya mereka juga sedang mendengar". Kesimpulannya masa 2 jam pertama mr Trainer bercerita tentang kelas semlm dan kaitannya dgn angka dan sifat 20 yang saya rasakan kurang sesuai diulas selama itu memandangkan peserta semuanya masih tidak faham tentang topik utama latihan.

Dan dikala itu...saya yang mula bosan, mula surfin' juga...hehe. sebab bila melihat cara mr Trainer bercakap adalah sangat membuatkan saya kurang berminat..senang cerita mr Trainer dgn gaya malasnya & sepanjang hari mr Trainer asyik "menguap" jek. huh!!!! sampaikan bila berbicara dgn mr Manager juga mr Trainer masih bisa menguap. what a poor presenter?!! Sorry to say.. bagi saya gaya persembahan presenter adalah sangat penting untuk menarik minat oarang mendengarnya... hmm.

End up.. saya masih BLURRRRR!!!! tk tahu objektif trainin' tersebut. handouts sememangnya tiada..paperless kan? so saya hanya mengguna masa mencari info & keywords yang diberi. Keywords adalah "Web 2.0", Science 2.0", "Collective Intelligence, "Logic Based thinking", "Technology" and etc. dan cuba kaitkan satu sama lain... and finally, hanya pada jam 3.30pm barulah saya memahami apa yang cuba disampaikan. adush!!! lagi bagus kalo mr Trainer straight forward dan tidak terlalu abstract. hmmm. Kononnya mr Trainer berkata next class will go deeper.. hari nie introduction saja. dan saya pula berpendapat, lebih bagus intro tu dalam 2 jam pertama dan seterusnya diikuti tutorial...at least peserta2 lain tidak totally BLUR.luckily saya datang dari ISD department.... dan bayangkan peserta lain yang dari HR dan LAB, pity 'em... blur sampai tamat kelas.

Ditanya, saya sememangnya berminat untuk next class tapi saya tak berminat dgn cara mr Trainer tersebut...kesimpulannya my blurry trainin' tu adalah bagaimana cara subordinate dari pelbagai department boleh berkomunikasi dalam sesebuah organisasi.. dan Web 2.0 adalah salah satu dari platform yang ada, i.e facebook yang boleh diimplikasi di organisasi. itu contoh ya, kesimpulan sendiri daripada saya terus BLUR. wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment